divendres, 15 de novembre del 2013

Setmana de pràctica i de reflexió educativa

"QUATRE REPTES DE L'ESCOLA" (dilluns 11 de novembre)

Dilluns passat, dia 11 de noviembre, a les 8.30 del matí, vam assistit a una conferencia anomenada “Quatre reptes de l’escola” realitzada per Jaume Cel·la.

Aquest bon mestre, molt experimentat, ens volia transmetre els quatre reptes molt importants per a ell i que cal aplicar a les escoles d'avui en dia i a les d'un futur. Un futur en el qual nosaltres serem els mestres.

La conferència va ser dividida en dos parts. Primerament va fer una introducció del tema per centrar-nos a tots i ajudar-nos a entendre millor tot allò que volia explicar i, seguidament, va donar pas als quatre reptes fonamentals per a ell a les escoles.

En la introducció va plantejar-nos dues idees molt importants i interessants, com per exemple, el futur de l'educació mai el podrem saber i, l'escola i la família són dues institucions molt importants que ajuden a l'infant a instal·lar-se en el món.

També va nombrar les principals matèries que s'haurien de dura terme en una escola:

  • Plurilingüisme i multicultures.
  • Prendre a tenir cura del medi ambient.
  • Ús de les tecnologies.
  • Tenir en compte el consumisme.
I, per acabar la introducció, elements que ha de tenir en compte un bon professor:

  • Acollir l'alumne.
  • Mostrar un nou món
  • Acompanyar el infant en el seu procés d'aprenentatge.
Un cop aclarides i transmeses les seves idees va donar pas als quatre reptes de l'escola:

  • Deixar que les criatures siguin criatures: En la nostre ciutat portem una velocitat descontrolada en tot el possible que fa que exigim a nens petits coses que no haurien de fer a la seva edat, com per exemple, posar el nen a fer fitxes a classe o posar molts deures per quan arribin a casa després d'una llarga jornada d'escola. Els infants haurien d'aprendre jugant durant el màxim temps posible.

  • Currículum: Ajudar a crear una veu propia (Què em d'ensenyar en aquest món tant conflictiu?; Quina relació ha d'haver entre el present i la tradició?; De quina manera el currículum pot ajudar a aprendre sobre la injustícia social que hi ha al món actual?). "L'intrument més potent que tenim els mestres per ensenyar és el carinyo", Jaume Cel·la.
    El currículum que hem d'anar contruint mica en mica a de mirar l'aprenentatge amb esperança.

  • La recerca de centres inclusius: Les escoles inclusives donen la possibilitat de que cada alumne sigui diferent però a la vegada que tots siguin igual d'importants. No es vol la discriminació d'un alumne, per exemple, amb problemes d'atenció o els que no s'adapten a les capacitats intel·lectuals de la resta de companys.

  • Donar sentit a allò que fem: Ha d'haver-hi alguna intenció per part dels mestres de donar sentit allò que es vol ensenyar a classe i allò que fem. Aquest procés serà més fàcil si fem rellevant i atractiu allò que creiem que s'ha d'ensenyar als alumnes i que ells han d'aprendre.


EXCURCIÓ PER LA MUNTANYA (dilluns 11 de novembre)

Al mateix dia, després de la conferència, ens vam dirigir cap al Baixador de Vallvidrera, on vam començar la nostre ruta caminan per la muntanya fins a Sant Cugat del Vallés, tot seguint unes indicacions donades per la professora d'Educació Física. També haviem de respondre unes quantes preguntes de diferents elements que ens aniriem trobant mentre caminàvem.

Aquesta excurció ha estat una mica dura per la gent que no practica esport durant el seu dia a dia però finalment, despres de quatre hores caminan ho hem aconseguit!

Aquesta activitat m'ha desprès un sentiment de superació, ja que al principi creia que no ho podría fer i que em seria bastant difícil arribar al final. Després de tots els meus dubtes m'he adonat que si et proposes fer una cosa de veritat, sempre ho podràs aconseguir encara que hi dediquis tot el teu esforç.

Deixant de banda l'experiècia i l'opinió personal, una de les preguntes que haviem de contestar era sobre el Pí d'en Xandri. Aquest pi és l'element més important del recorregut ja que té més de 230 , exactament està situat al parc rural de Torre Negra a Sant Cugat del Vallès.




VISITA AL MNAC (dimarts 12 de novembre)


Vam anar a visitar el MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya). Ens van fer una visita guiada dirigida als infants per tal que veiéssim quin tipus d’activitats van a veure i realitzen els infants en un museu, especialment en el MNAC.

 

Concretament, els infants en el MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya) aprenen coses sobre l’escultura però, abans de començar la visita, han de posar en comú tots els coneixements. per tal de que els nens puguin obtindre certs coneixements de la visita el guia els fa jugar amb tots els materials que hi han a la disposició.

Durant tota la visita el guia els hi explica als nens, en aquest cas a nosaltres, el conta de Manuel Hugué. Per cada escultura on es van parant per continuar el conta, els nens fan una activitat com per exemple: realitzar una petita figura amb plastilina al ritme de la música. Més endavant, també fan un experiment sensorial amb pedres, fer veure que fan una escultura seguin els passos del guia per que els infants se n'adonin que un escultor ha de treballar amb tot el cos i no només amb les mans, etc.

 

La visita al museu acaba en un taller on hi han diversos materials amb els quals els nens experimenten i deixen volar la seva creativitat i imaginació.

 
Aquestes activitats les vam realitzar nosaltres i va ser una sensació molt agradable i un sentiment de retorn i anhel a la infantesa. Vam passar una bona estona tots junts escoltant les explicacions del guia i el conta de Manel Hugué.
 

 
 
 
Finalment, puc concloure que hem va semblar una molt bona idea fer aquesta activitat ja que jo no m’imaginava el que feien els infants de 3 a 6 anys a un museu, em semblava una activitat per nens de més edat però ara m’he n’he adonat que estava realment equivocada.

DOS GRANS DIES MOLTS INTERESSANTS! (dimecres 13 de novembre i dijous 14 de novembre)


Durant aquests dos dies he anat a fer pràctiques a una llar d’infants amb nens de 1 a 2 situada al barri de Trinitat Nova a Barcelona. La classe en que he passat aquest dos dies amb les meves padrines de tercer de grau d'educació infantil era la classe de les Motos.

Aquesta experiència és la que més m’ha agradat d'aquesta setmana, ha sigut molt gratificant treballar amb nens, són molt divertits i encantadors i et fan passar moments molt bonics. Personalment pensava que amb només dos dies no s’agafava carinyo als nens però ara me n’adono que és tot el contrari. Les mestres i les padrines de tercer m’han tractat molt bé i m’han fet sentir molt a gust.



Aquest ha estat un altre element que m’ha fet veure que no m’he equivocat de carrera i que realment és el que m’agradaria dedicar-m’hi.


M’agradaria molt tornar-hi.



CONCERT INFANTIL (divendres 15 de novembre)



Divendres, a les 12 del matí vam assistir a un concert infantil realitzat per ex-alumnes. Podríem dir que hi ha hagut dos parts.
 
A la primera part han representat, amb materials molt diversos, varies cançons infantils, algunes estudiades a música i d’altres ja conegudes. Nosaltres les anàvem cantant amb molta il·lusió ja que era molt divertit com ho representaven. Entre les cançons que han cantat hi havia: Si la barqueta es tomba, Així fan fan fan…, Vina per Sant Jordi, Aquest és el pare, etc.
 
 
La segona part del concert consistia en que nosaltres, tots els alumnes, també participéssim, a part de cantar. Hem creat un cercle i em cantat i ballat la cançó del Gegant del Pí i el Bugui Bugui.
 
 
 
Ha estat una sensació molt agradable veure com tots els que estàvem dins l’aula ballàvem, cantàvem i sobretot, rèiem i ens ho passàvem molt bé.
 
 
CONFERÈNCIA SOBRE LES PDI (PISSARRES DIGITALS INTERACTIVES) I LES TAULETES DIGITALS (Divendres 15 de novembre)
 
PDI: nova tecnologia a l’aula.

 
Les PDI prenen el nom de pissarres. Però són molt més important que una simple pissarra, les PDI ens permeten obrir-nos en aquest nou món i anar més enllà, permet accedir a Internet i a altres programes. És una eina molt important.

 
La PDI disposa d’un ordinador i projector. El taulell és tàctil la qual cosa permet interactuar amb aquest aparell. Ara bé, la interacció no sempre és una cosa clara ja que, per exemple en les aules, quan la esta fent servir els professors els alumnes miren però no poden interactuar. Hem de comptar en que l’alumne també interactui.

 
L’IPAD A EDUCACIÓ INFANTIL I A CICLE INICIAL: UNA NOVA FORMA D’ENTENDRE ELS RACONS

 
 
El nostre projecte:

 
  • introduir ipads a classe per tal de que no només interactui un alumne, com el cas de les PDI, i hi puguin interactuar tots alhora.

 
  • Aposta econòmica (per tal de que tots els professors i pares estiguin d’acord)

 
  • Assessorament de Blanquerna a l’hora d’introduir-lo a l’aula.

 
Com a eina del professor:

 
  • Un iPad per mestre.
  • Inversió de temps i esforç per part dels mestres per tal de tenir clar el funcionament d’aquest aparell i poder-lo ensenyar als seus alumnes sense tenir ningun tipus de complicació.
  • Utilització per a gestió: agenda compartida, plataforma virtual, avaluació, etc.

 
L’IPAD A EDUCACIÓ INFANTIL

 
Hi han moltes aplicacions (la majoria en castellà i anglès) per a infants. El que hi ha radere d’aquestes és molt més que un joc.

 
Un exemple d’aplicació podria ser “Puppet pals”. És una aplicació molt interessant ja que els nens poden crear histories a partir d’una trama inventada per un grup de la classe i poder interactuar amb els personatges que hi formaran part.


 
REFLEXIÓ FINAL

  • Hem fet “dissabte”

  • És un projecte molt recent.

  • Ha estat acceptat molt ràpidament per part del claustre, l’alumnat i famílies.

  • Són maneres d’aprendre diferent tant en els alumnes com en els professors, els quals aprenen també dels alumnes.

 
Aquesta conferència m’ha semblat molt interessant i alhora divertida ja que ens han ensenyat vides d’infants usat l’iPad i diferents exemples d’activitats que fan els nens amb l’aparell electrònic, com per exemple l’aplicació “Puppet pals” explicada anteriorment.
 
 
 


 
 
 
 

 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada